نیاز به مشاوره دارید؟

از کجا متوجه بشویم کابلی که خریده ام مس است یا آلومینیوم؟

فهرست مطالب

تفاوت کابل مسی با کابل آلومینیومی

سیم و کابل‌های برق از جمله محصولات ضروری در هنگام سیم کشی مکان‌های مختلف همچون ادارات و منازل مسکونی می‌باشند. برای سیم کشی ساختمان‌ها از کابل‌های مختلفی همچون کابل مسی و یا کابل آلومینیومی استفاده می‌شود. با این حال تشخیص تفاوت کابل مسی با کابل آلومینیومی از جمله موارد ضروری در هنگام خرید کابل و سیم برق می‌باشد. کابل‌های آلومینیومی سبک تر و به طبع ارزان قیمت تر از کابل‌های مسی بوده و جریان الکتریکی را به خوبی منتقل می‌دهند اما انعطاف پذیری و هدایت الکتریکی کمتری دارند. سیم‌های مسی مقاومت بسیار بالایی داشته و کارکردن با آن بسیار راحت است. استحکام مکانیکی سیم های مسی بسیار بالاست و از این رو ظرفیت بار بیشتری را نیز شامل می‌شوند. در کنار این ویژگی ها کابل‌های مسی گران قیمت تر و وزن بالاتری نیز دارند.

 

کابل الومینیومی
کابل الومینیومی

روش تشخیص سیم مسی از سیم آلومینیومی

روش اول از وزن سیم – سیم های آلومینیوم سبک تراز مس هستند. دوم می توانید یک تکه از سیم را لخت کرده و با فندک آتش بزنید سیم آلومینیوم خاکستر و پودر می شود می ریزد ولی مس این طور نیست شما وقتی سیم مسی را آتش میزنید فر می خورد و جمع میشود. راه سوم با یک عدد تیغ روی سیم آلومینیوم بکشید آن لاک مسی میرود و سیم آلومینیوم نمایان میشود ولی در سیم مس هر کار کنید چون مس است هیچ تغییری نمی کند و شما وقتی سیم آلومنیوم را مصرف می کنید در حین کار این سیم داغ می کند ولی سیم مسی اینطور نیست.

 

وجود کابل های آلومینیومی با روکش مسی در بازار می تواند برای شرکت های استفاده کننده از آنها مشکلات جدی ایجاد کند.

نگرانی های فزاینده ای در صنعت تجهیزات شبکه در مورد مقدار قابل توجهی از کابل های ارتباطی چند هادی حاوی آلومینیوم با پوشش مس (CCA)، فولاد روکش شده با مس و سایر هادی های غیر استاندارد که به عنوان کابل های رده 5e یا حتی رده 6 ظاهر می شوند، وجود دارد.

 

وجود این محصولات کابل کشی غیر منطبق با استاندارد و اغلب تقلبی در بازار می تواند مشکلات جدی را برای شرکت های استفاده کننده از آنها و همچنین نصابان کابل کشی و مهندسانی که این محصولات را در محیط شبکه مشتریان خود قرار می دهند، ایجاد کند.

کابل مسی
کابل مسی

 

در حالی که این محصولات ممکن است شبیه کابل استاندارد به نظر برسند و در برخی موقعیت ها مانند آنها به نظر برسد، تفاوت های قابل توجهی وجود دارد که می تواند مشکلات شبکه و خطرات ایمنی را ایجاد کند.

 

وجود کابل کشی تقلبی مشکل جدیدی برای صنعت نیست. به گفته کارشناسان چندین سال است که محصولات کابلی تقلبی یا غیر استاندارد در بازار وجود دارد. این یک مسئله دائمی است که از بین نمی رود. بخشی از دلیل آن این است که بسیاری از شرکت ها به دنبال راه حل های ارزان قیمت شبکه هستند و این محصولات کابلی معمولاً هزینه کمتری دارند.

 

روش های موجود برای شناسایی این محصولات غیر استاندارد تنها تا حدی موفق بوده است. برای اینکه صنعت بتواند به طور موثر نگرانی های CCA و سایر محصولات کابلی غیر استاندارد را برطرف کند، روش های جدیدی مورد نیاز است.

 

قیمت کابل برق

جهت اطلاع از کابل برق و دیگر محصولات آن مثل کنتور برق، کلید فیوز مینیاتوری،  با متخصصان ما در فروشگاه اشنایدر علی تماس بگیرید. شماره تماس: ۳۳۹۲۵۶۸۲ – ۳۳۹۹۱۷۵۴ – ۳۳۹۹۱۷۵۳ – ۰۹۳۵۶۶۸۸۸۷۲

 

روش های شناسایی کابل های مسی

روش های مختلفی برای تشخیص محصولات کابلی تقلبی وجود دارد. یکی از راه هایی که شرکت ها می توانند وجود کابل های CCA را آزمایش کنند، وزن کردن جعبه کابل است. از آنجایی که آلومینیوم سبک تر از مس است، جعبه های کابل CCA به طور قابل توجهی سبک تر از نمونه های تمام مسی خود هستند. با این حال، فروشندگان کابل CCA از این موضوع آگاه هستند و گزارش‌هایی مبنی بر یافتن بالاست در جعبه‌های کابل‌کشی توسط نصاب‌ها گزارش شده است که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به اندازه کابل‌های تمام مسی احساس سنگینی داشته باشند. علاوه بر این، نسخه‌های سنگین‌تری از CCA وجود دارد که می‌تواند وزن مس واقعی را تقریباً تقریب کند.

 

یک روش موثرتر برای شناسایی CCA این است که قطعه ای از کابل را جدا کنید تا هادی در معرض دید قرار گیرد، سپس آن را با چاقو خراش دهید تا لایه رویی مس جدا شود. اگر رنگ نقره ای زیر آن وجود داشته باشد، نشان دهنده وجود آلومینیوم است. اگر شرکتی مشکوک به تقلبی بودن کابل جدید باشد، روش خراش دادن مناسب است. اگر کابل قبلاً در ساختمان نصب شده باشد و شرکت از عملکرد آن راضی نباشد، قطع کابل احتمالاً روش ترجیحی نیست.

 

تست کابل راه دیگری برای شناسایی کابل تقلبی است، اما آزمایش میدانی این کابل‌های CCA برای ANSI/TIA یا ISO/IEC ممکن است مشخص کند که کابل‌های CCA هستند یا خیر. تست استاندارد ANSI/TIA-568-C.2 به الزامات ANSI/TIA-1152 برای ابزارهای آزمایش میدانی و اندازه‌گیری‌ها برای کابل‌کشی متوازن جفت تابیده، که در آن مقاومت DC لازم نیست در آزمایش میدانی گنجانده شود، به تعویق افتاده است. حتی اگر TIA به مقاومت DC به عنوان آزمایش میدانی نیاز داشته باشد، یافتن کابل CCA را تضمین نمی کند. ما این را از نگاه کردن به نتایج ISO/IEC می‌دانیم، جایی که مقاومت DC دارای محدودیت آزمایش میدانی است.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در فروشگاه اشنایدر علی تماس بگیرید. شماره تماس: ۳۳۹۲۵۶۸۲ – ۳۳۹۹۱۷۵۴ – ۳۳۹۹۱۷۵۳ – ۰۹۳۵۶۶۸۸۸۷۲

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”قیمت کابل برق چقدر است؟” answer-0=”جهت اطلاع از کابل برق با متخصصان ما در فروشگاه اشنایدر علی تماس بگیرید. شماره تماس: ۳۳۹۲۵۶۸۲ – ۳۳۹۹۱۷۵۴ – ۳۳۹۹۱۷۵۳ – ۰۹۳۵۶۶۸۸۸۷۲” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”روش های شناسایی کابل های مسی به چه صورت است؟” answer-1=”روش های مختلفی برای تشخیص محصولات کابلی تقلبی وجود دارد. یکی از راه هایی که شرکت ها می توانند وجود کابل های CCA را آزمایش کنند، وزن کردن جعبه کابل است. از آنجایی که آلومینیوم سبک تر از مس است، جعبه های کابل CCA به طور قابل توجهی سبک تر از نمونه های تمام مسی خود هستند. با این حال، فروشندگان کابل CCA از این موضوع آگاه هستند و گزارش‌هایی مبنی بر یافتن بالاست در جعبه‌های کابل‌کشی توسط نصاب‌ها گزارش شده است که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به اندازه کابل‌های تمام مسی احساس سنگینی داشته باشند. علاوه بر این، نسخه‌های سنگین‌تری از CCA وجود دارد که می‌تواند وزن مس واقعی را تقریباً تقریب کند.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

5/5 - (7 امتیاز)

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط