نیاز به مشاوره دارید؟

از کجا متوجه شویم فیوز مینیاتوری خریده ایم فیوز است یا کلید خشک ؟

فهرست مطالب
تفاوت عملکرد فیوز و کلید مینیاتوری

تفاوت عملکرد فیوز و کلید مینیاتوری

قبل از بررسی تفاوت عملکرد فیوز و کلید مینیاتوری بایستی بدین نکته توجه نمود که فیوزهای مینیاتوری و کلیدهای مینیاتوری هر دو از انواع کلیدها بوده که بر اساس آمپر دسته بندی می‌شوند. دسته بندی بر اساس ولتاژ کلیدها بدین معناست که مقدار جریان عبوری از آن کلید به طور مدام مقدار آمپری است که بر روی کلیدهای فیوز و یا کلیدهای مینیاتوری درج شده است. میزان جریان عبوری را جریان نامی می‌نامند.

جهت اطلاع از قیمت و خرید انواع کلید فیوز مینیاتوری اشنایدر و یا کنتاکتور اشنایدر می‌توانید با شماره تماس 09356688872 با کارشناسان اشنایدر علی در ارتباط باشید.

عملکرد کلیدها بدین صورت نیست که در صورت عبور مقدار کمی بیشتر از مقدار جریان نامی سبب قطع شدن کلید در مدار شود. برای مثال در صورت عبور جریان 20.0002  آمپری سبب قطع شدن کلید و در نتیجه جریان عبوری مدار نخواهد شد. دلیل این اتفاق خواص متفاوت کلیدها و متمایز بودن حرحفاظتی هر کدام از آن‌ها می‌باشد.

با در نظر گرفتن مقدار تقریبی جریانی به مقدار 30 آمپر برای هردو کلید فیوز مینیاتوری و کلید مینیاتوری با وجود جریان نامی یکسان عملکرد آن‌ها متفاوت از هم می‌باشد. جهت قطع نمودن جریان نامی در کلید مینیاتوری عبور جریان 128 آمپری و برای قطع نمودن همین جریان برای کلید فیوز مینیاتوری به 300 آمپر جریان لازم است تا به طور حتمی هر دو کلید قطع شوند.

با مثال ذکر شده به این نتجیه می‌رسیم که از فیوز مینیاتوری می‌توان به عنوان کلید مینیاتوری استفاده نمود . نکته قابل توجه در مورد انتخاب کی از این کلیدها قابلیت اتصال آن‌ها بعد از قطع جریان می‌باشد. در این مورد می‌توان گفت کلیدهای مینیاتوری قابلیت وصل مجدد داشته و می‌توان دوباره از آنها استفاده نمود در حالی که درصورت قطع اتصال به جریان فیوزهای مینیاتوری کاملا سوخته و غیر قابل استفاده مجدد هستند.

فیوز های مینیاتوری اشنایدر وزن سنگین تری دارد نسبت به کلید های خشک از این رو می توانید تشخیص دهید این یک فیوز مینیاتوری است یا یک کلید خشک فیوزهای مینیاتوری وزن دوبرابری نسبت به کلید های خشک دارند.

 

کلید مینیاتوری اشنایدر
کلید مینیاتوری اشنایدر

کلید خشک چیست ؟

ایزولایتور و یا کلید خشک به عنوان جداکننده جهت تامین حفاظت مدار و یک کلید مینیاتوری شناخته می‌شود. این کلیدها جهت قطع راحت مدار در شرایطی که قصد تعمیرات و بررسی بار راداریم مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

کلیدهای مینیاتوری از یک هسته الکترومغناطیسی با آرایش و ساختار پیستون جهت محافظت از کلید در مقابل اتصال کوتاه و همچنین نوار دو فلزی جهت محافظت در برابر اضافه بار تشکیل شده اند.

کلیدهای کامپکت و یا کلیدهای اتوماتیک از جمله پرطرفدارترین انواع کلید می‌باشند. جهت حفاظت در برابر افزایش دما و جریان خطا با قدرت قطع بالا و در مصرف جریان‌های بالا و ولتاژهای ضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی این کلیدها محافظت از مدار در مقابل افزایش دما و یا جریان‌های اضافه بار و اشتباه می‌باشد. این کلیدها از قدرت قطع بالا برخوردار هستند که در مدل‌های چند آمپری تا چند هزار آمپری تولید می‌شوند.

کلیدهای کامپکت قابلیت کنترل از راه دور دارند و می‌توان بوبین های آندر ولتاژ و شنت تریپ همراه با پلاتین‌های کمکی به آن‌ها اضافه نمود و این درحالی است که همچین قابلیتی برای کلیدهای مینیاتوری فراهم نیست.

فیوز چیست؟

فیوزها وسایل الکتریکی هستند که در صورت عبور جریان بیشتر از مقداری که از پیش تایین شده است , به صورت خودکار جریان خود را در مدار قطع می‌کنند. بر اساس ولتاژ شبکه , نحوه عملکرد , منحنی ذوب المان فیوز و موارد استعمال و کاربرد فیوزها دسته بندی می‌شوند.

فیوزها از عملکرد بالاتری نسبت به کلیدهای مینیاتوری برخودار هستند. جنس سیم‌های فلزی تشکیل دهنده فیوزها از قلع , سرب , نقره , مس و آلومینیوم می‌باشد. در صورت بروز هرگونه خرابی این سیم‌ها به راحتی ذوب می‌شوند.

 

کلید فیوز مینیاتوری اشنایدر
کلید فیوز مینیاتوری اشنایدر

کاربرد فیوز مینیاتوری و کاربرد کلید مینیاتوری

فیورها یکبارمصرف بوده و نمی‌توان از آن به عنوان کلید خاموش و یا روشن استفاده نمود.عملکرد فیوز کاملا به شکل خودکار می‌باشد. از این ابزارها در لوازم خانگی همچون تلویزیون‌ , یخچال و فریزر , رایانه‌های آسیب دیده جهت محافظت از آنها در برابر ولتاژهای بالا به کاربرده می‌شود. این محصول در مدار به عنوان قطع کننده و یا تثبیت کننده به کاربرده شده و از آسیب دستگاه جلوگیری می‌نماید.

کلیدهای مینیاتوری به عنوان کلید روشن و یا خاموش در مدارها استفاده می‌شود. عملکرد این کلیدها هم به شکل دستی و هم به صورت خودکار می‌باشد. از استقامت حرارتی و مکانیکی در بدنه برخوردار هستند.

سوالات متداول

  • [sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”عملکرد داخلی کلید مینیاتوری به چه شکل است؟” answer-0=”پاسخ : به صورت کلی دو نوع مکانیزم جهت عملکرد کلیدهای مینیاتوری وجود دارد که عباتند از : عملکرد بی متالی جهت حفاظت اضافه بار و یا عملکرد مغناطیسی برای حفاظت از مدار در مقابل اتصال کوتاه. ” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”دسته بندی کلیدمینیاتوری بر چه اساسی انجام می‌گیرد؟” answer-1=”پاسخ : کلیدهای مینیاتوری بر اساس نوع عملکردی که در مدار ایفا می‌کنند به کلاس بندی هایی تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از : کلاس A (جهت اندازه گیری) , کلاس B (مناسب روشنایی و پریزها) , C (مورداستفاده در مصارف صنعتی) , D (مناسب بارهای شدید خازنی و یا سلفی) ” image-1=”” headline-2=”h2″ question-2=”به چه منظور از کلیدهای اتوماتیک استفاده می‌شود؟” answer-2=”پاسخ : حفاظت مدار و یا دستگاه‌ها / تامین ایمنی” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]
5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط