نیاز به مشاوره دارید؟

تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ

فهرست مطالب
تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ

تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ

اولین تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ این است که کنتورهای آنالوگ یک نمونه دستگاه مکانیکی هستند و در مکانی که سیم‌های برق را وارد ساختمان می‌کنند می‌توان آن را نصب کرد.کنتورهای دیجیتال و آنالوگ به کنتور جدید و قدیم هم معروف هستند که تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها است.

کنتورهای دیجیتال انواع مختلفی دارند که نمونه‌های قدیمی‌ آن دارای یک سیستم مکانیکی شبیه به کنتور آنالوگ است که با استفاده از آن می‌توان جریان برق عبوری از سیم‌های برق سرویس دهنده را به داخل ساختمان اندازه گیری کرد. اما این کنتورها همچنان مجهز به مبدل آنالوگ به دیجیتال هستند که میزان مصرف برق را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند.

به صورت کلی تفاوت کنتور دیجیتال و آنالوگ در میزان دقت آن‌ها است. گاهی اوقات باید مصرف برق به صورت کاملا دقیق اندازه گیری شود به همین خاطر کنتورهای دیجیتال انتخاب می‌شوند چرا که گزینه بهتری هستند و دقت اندازه گیری آن ها بالا است.

با این وجود در اغلب موارد بجای این که اعداد کنتور به صورت دقیق ثبت شوند (این اعداد نشان دهنده میزان مصرف هستند)، بیشتر به این احتیاج است که تعداد خیلی زیادی از این مصارف را در یک دوره مشخص ثبت نمایند. برای مثال در شرکت برق لازم است که هر ماه این اعداد با حجم بالایی ثبت شوند، که در این صورت کنتورهای آنالوگ گزینه بهتری خواهند بود.

 

تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ
تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ

 

کنتور آنالوگ مشکلاتی از جمله دقت پایین به دلیل تک تعرفه بودن، امنیت بسیار پایین و همچنین امکان دستکاری دارند. ولی با پیدایش کنتور دیجیتال تمام این مشکلات از بین رفتند. این کنتورها به دلیل قابلیت سه تعرفه بودن دارای دقت بالایی در انجام محاسبه‌ی بهای مصرفی برق مشترکین هستند و همچنین کنتور دیجیتال دارای میزان تلفات داخلی خیلی کمتر از کنتور آنالوگ است.

از دیگر قابلیت‌های چشمگیر کنتور دیجیتال، مجهز بودن به پورت نوری مادون قرمز هست که با استفاده از این پورت خواندن کنتور  برای مامور برق بسیار ساده و سریع انجام می شود.

 

قیمت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ

جهت اطلاع از قیمت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ با کارشناسان ما در اشنایدر علی تماس بگیرید. شماره های تماس: ۳۳۹۲۵۶۸۲ – ۳۳۹۹۱۷۵۴ – ۳۳۹۹۱۷۵۳ – ۰۹۳۵۶۶۸۸۸۷۲

 

انواع کنتور در صنعت برق

کنتور آنالوگ (مکانیکی، اندوکسیونی)

کنتور دیجیتالی به دو دسته‌ی تکفاز و سه‌فاز تقسیم می شوند، کنتور دیجیتال تک فاز و کنتور برق دیجیتال سه فاز

نکته : مصرف کننده‌های انرژی الکتریکی به دو صورت توان الکتریکی از شبکه‌ی برق دریافت می کنند. برخی مصرف‌کننده‌ی توان اکتیو هستند و برخی دیگر توان راکتیو از شبکه می گیرند.

تفاوت کنتور اکتیو و کنتور راکتیو

اگر مقدار انرژی الکتریکی اکتیو برق مصرفی مشترک رو اندازه‌گیری کنند به این دسته از کنتورها، کنتورهای اکتیو گفته می شود.

یکسری کنتورهای دیگر پدید آمدند تا بتوانند مقدار انرژی الکتریکی راکتیو برق مصرفی مشترک رو اندازه‌گیری کنند، که به این دسته از کنتورها، کنتورهای راکتیو گفته می شود.

مصارف کنتور راکتیو و کنتور اکتیو

برای مصارف خانگی دو نوع کنتور تکفاز و سه‌فاز موجود است که در دسته‌بندی کنتورها به نوع کنتورهای اکتیو معروف اند. اما در مصارف صنعتی می توان به کنتورهای راکتیو و کنتورهای دو تعرفه نیز اشاره کرد.

در ادامه میخوام در مورد کنتورهای آنالوگ (مکانیکی،اندوکسیونی) براتون صحبت کنم.

تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ

روش کار با کنتور آنالوگ

این کنتورها بر اساس نیروی الکترومغناطیسی عمل میکنند. اگه این کنتورهارو باز کنید و داخل‌شان را یک نگاهی بیندازید دو سیم‌پیچ مشاهده می کنید که یکی از این سیم‌پیچ‌ها دارای دور کمتر ولی سطح مقطع بیشتری نسبت به سیم‌پیچ دیگر هست،که به این سیم‌پیچ، سیم‌پیچ جریان میگویند و سیم‌پیچ دوم که دارای سطح مقطع نازکتر و تعداد دور خیلی بیشتر نسبت به سیم‌پیچ جریان هست، به سیم‌پیچ ولتاژ معروف است.

حال با عبور جریان از این سیم‌پیچ‌ها و بواسطه‌ی میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده، محوری که در کنتور وجود دارد میچرخد و باعث میشود که شماره ‌انداز مقدار انرژی الکتریکی مصرف شده رامحاسبه کند.

معایب کنتور آنالوگ

کنتورهای آنالوگ با توجه به ساختاری که دارند و بدلیل قدیمی بودن آنها یکسری محدودیت‌ها برای محاسبه‌ی برق مصرفی مشترک رو دارند. به کنتورهای آنالوگ، کنتورهای تک تعرفه نیز گفته می شود و یکی از دلایل آن این است که کنتورها در طی یک شبانه ‌روز همه‌ی مصرف برق رو با یک نرخ محاسبه و اندازه‌گیری میکنند.

کنتورهای آنالوگ به سه دسته تقسیم می شوند.

کنتور آنالوگ تکفاز : ولتاژ کاری این کنتورها 220 ولت هست و به لحاظ جریان نامی دارای انواع 5 آمپر، 15 آمپر و 25 آمپر هستن.

کنتور آنالوگ سه‌فاز (غیر‌دیماندی) : ولتاژ کاری این کنتورها 380/220 ولت هست و به لحاظ جریان نامی در انواع کنتورهای (40)10 آمپر و (100)25 آمپر موجود هستن.

کنتور آنالوگ سه‌فاز (دیماندی) : این کنتورها با ولتاژ 380/220 ولت و 100/100 ولت کار میکنن و آمپراژ نامی آنها 5 آمپر هست.

منظور از دیماند چیست؟

انشعابات دیماندی یا مصارف سنگین به انشعاباتی میگن که مصرف قدرت قراردادیشان از یک حد معینی بیشتر میشود و معمولا مشمول پرداخت بهای دیماند میشنوند.

مصرف برق در کنتور آنالوگ چطور محسابه میشه؟

در کنتورهای آنالوگ میزان مصرف برق،از طریق نمراتور کنتور و با کم کردن عدد فعلی از قبلی بدست می‌اید و مصرف محاسبه شده کلا با یک نرخ (ساعت میان باری روز) محاسبه و بهای برق مصرفی مشترک بدست می‌اید.

تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ

کنتور دیجیتال و جزئیات آن: نوع دوم کنتورها، کنتور دیجیتالی هستند که در چند سال اخیر در کشور ما توسعه پیدا کردند و تا الان حدود 50 درصد مشترکین برق از این نوع کنتور استفاده میکنند و بطور کلی اساس کار کنتورهای دیجیتال بر حسب مدار الکتریکی هست. وزارت نیرو و شرکت‌های برق در تلاش هستند که تا چند سال آینده کنتور کل مشترکین برق از آنالوگ به دیجیتال تغییر پیدا کند.

 

تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ
تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ

مزایای کنتور دیجیتال

کنتورهای دیجیتال بر خلاف کنتورهای آنالوگ دارای سه تعرفه‌ی روز ، شب و نیمه‌شب هستند. که این تعرفه‌ها کمک زیادی در انجام محاسبات بهای برق مصرفی توسط مشترک کردن و همچنین باعث تشویق مشترکین به صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی در ساعات پیک بار میشود و دلیلش هم این است که کنتورهای دیجیتال برای این سه بازه‌ی زمانی نرخ‌های متفاوتی رو محاسبه می کنند.

انواع کنتور دیجیتال

کنتور دیجیتال هم مانند کنتورهای آنالوگ دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از :

کنتور دیجیتال تکفاز : ولتاژ کاری این کنتورها 320/220 ولت هست و به لحاظ جریان نامی، با توجه به نوع کنتور و شرکت سازنده‌ی کنتور بین 5 تا 100 آمپر موجودند.

کنتور دیجیتال سه‌فاز : این کنتورها می توانند همزمان انرژی‌های الکتریکی مصرفی اکتیو و راکتیو رو به صورت هشت تعرفه ای اندازه گیری کنند.

کنتورها دیجیتال سه فاز به دو دسته‌ی دیماندی و غیر دیماندی تقسیم می شوند.

تا اینجا ما سعی کردیم اطلاعات مناسبی در مورد تفاوت و راهنمایی خرید کنتور برق دیجیتال و آنالوگ در اختیار شما قرار دهیم. برای دریافت مشاوره بیشتر و خرید کنتور برق با متخصصان ما در اشنایدر علی تماس بگیرید.

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ چیست؟” answer-0=”اولین تفاوت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ این است که کنتورهای آنالوگ یک نمونه دستگاه مکانیکی هستند و در مکانی که سیم‌های برق را وارد ساختمان می‌کنند می‌توان آن را نصب کرد.کنتورهای دیجیتال و آنالوگ به کنتور جدید و قدیم هم معروف هستند که تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها است.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”قیمت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ چقدر است؟” answer-1=”جهت اطلاع از قیمت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ با کارشناسان ما در اشنایدر علی تماس بگیرید. شماره های تماس: ۳۳۹۲۵۶۸۲ – ۳۳۹۹۱۷۵۴ – ۳۳۹۹۱۷۵۳ – ۰۹۳۵۶۶۸۸۸۷۲” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=” تفاوت کنتور اکتیو و کنتور راکتیو چیست؟” answer-2=” اگر مقدار انرژی الکتریکی اکتیو برق مصرفی مشترک رو اندازه‌گیری کنند به این دسته از کنتورها، کنتورهای اکتیو گفته می شود. یکسری کنتورهای دیگر پدید آمدند تا بتوانند مقدار انرژی الکتریکی راکتیو برق مصرفی مشترک رو اندازه‌گیری کنند، که به این دسته از کنتورها، کنتورهای راکتیو گفته می شود. ” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

5/5 - (6 امتیاز)

4 پاسخ

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      جهت اطلاع از قیمت کنتور دیجیتال و کنتور آنالوگ با کارشناسان ما در اشنایدر علی تماس بگیرید. شماره های تماس: ۳۳۹۲۵۶۸۲ – ۳۳۹۹۱۷۵۴ – ۳۳۹۹۱۷۵۳ – ۰۹۳۵۶۶۸۸۸۷۲

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      جهت اطلاع از موجودی با متخصصان ما در اشنایدر علی تماس بگیرید. شماره های تماس: ۳۳۹۲۵۶۸۲ – ۳۳۹۹۱۷۵۴ – ۳۳۹۹۱۷۵۳ – ۰۹۳۵۶۶۸۸۸۷۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط